p:
0-1-2-3-4
Home
Personal
Railtracking
Abandoned
Twentec Towers
Other Gronau
Weisse Dame
Hengelo Bier
Other Hengelo
Other Losser
Eilermark
Werklust
Jumbo Dancing
Gelderman
Other Oldenzaal
Deutschland
Roombeek
Etzweiler
M├ętro Charleroi
Charleroi Steel
IJsselcentrale
Textilwerke
Muiden Chemie
De Toekomst
Louwers
Walkabout
Eendracht
Dyckhoff &
Andreas
FLC
Rusthoven
Otzenrath
Inden
LPF
Goutumer
Doelloos Blokje
Marmearmin
Grootse Plannen
Other

Going back down, exploring some floors. With all inner walls, ceiling and doors in place this tower was much more fun to explore. On the second floor I thought I heard one of the kids cry out but when I followed the sound I realised it was a policewoman, together with an other cop probably looking for me! Some righteous citizen must have seen the kids throwing stuff of the building and called the police. I told them I was just taking some pictures from the roof and I think they believed me (as it's not improbable, even true, and I walked to them and didn't run away). They told me this place was off limits and dangerous: "...you never no what supporting walls they have knocked out..." I suggested the asbestos danger, to which he of course wholeheartedly agreed. I also mentioned the bag with copper pipes I found. "Yes, that is quite probable, the building should have been boarded up better." (Hmm, re-entry might be a lot more difficult.) Anyways, I got of with a warning but never saw anything of the basement floor.
I wonder if the basement has a connection to the parking garage under the V&D-building.
I hope the kids got of as easy as I did (they were still talking to the cops as I left) and that the cops didn't spend too much time looking for me. They probably have better things to do.
BTW, this was the second 'run-into-someone-I-didn't-want-to-run-into' that week, I have to be more careful I guess.


The last picture I made of the building

Thursday 22-02-01:
I had a look around in the V&D, primarily looking for something for my dads birthday, but also looking for a connection to the Twentec towers. Three doors can be found in the main stairwell (which not many people seem to use, everybody uses the escalator). The (emergency)-door on the ground floor leads outside, because of the ground level underpass through the Twentec-building next-door. The doors on the first and second floor do lead to the Twentec building but are welded shut, or so it seems. In the parking garage no sign of an underground connection can be seen.

Saturday 24-03-01:
I found the fence open on the backside. I waited around a bit for the perfect moment. There were people everywere as it is in the middle of the city and it was marketday. Some half a dozen people must have seen me going through the fence. I hoped the helmet made them think I was a construction worker. I entered the building through a broken window (about every window on the ground floor was broken by this time). As I started looking for the stairs I noticed a high beeping tone. Uh oh, must have triggered an alarm. I left quickly, my total time in the building was about 20 seconds. :-( I guess this was the last attempt for the Twentec towers, I don't feel like dodging alarms as well people.

The End

2006


Current situation: Twentec Residentie (Bron en copyright: enschede-stad.nl)

Ik kreeg een e-mailtje van Hans Guikink, hij is 24 jaar lang hoofd technische dienst geweest van de Twentec torens:
"Het complex, bestaande uit de gebouwen A (Vroom & Dreesmann), B (een tussengebouw met winkels en twee kantoorlagen), C (de meest westelijke toren met 12 verdiepingen) D (ook zo'n tussengebouw, maar langer dan B) en E (toren, identiek aan C) is ontworpen door archtectenbureau Vlaming in Utrecht, en voltooid in 1968. De bedoeling was dat dit een Textielcentrum zou worden, met expositieruimten, kantoren, en zelfs een door Joop Geesink bedacht overdekt pretparkje op de hoogste verdieping van A. Toen het geheel was afgebouwd (door Van Egteren in Enschede) lag de hele textielbusiness op z'n gat, en de eigenaar, het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds, toen nog in Den Haag, later in Heerlen, zat ermee in z'n maag. Het Internationaal Luchtkarteringsinstituut (ITC) was destijds in Delft gevestigd. Door plaatsgebrek aldaar én omdat de regering toen bezig was met de actie "spreiding van Rijksdiensten" wist het ABP dat instituut naar Enschede te halen. Daarmee waren toren C (4 étages), toren E (geheel) én de gebouwen B en D plotseling verhuurd! Het GAK was ook een grote huurder, en nog wat "kleiner spul". Dat V&D toen ook net naar een grotere ruimte zocht was natuurlijk een godsgeschenk! Jaren later ging het mis; het GAK pleegde nieuwbouw; het ITC ook (in Enschede) en de hele zaak stond min of meer leeg, afgezien natuurlijk van V&D en nog wat winkels en kleine onderneminkjes.

Enfin, V&D is er nog (daar zijn nog appartementen op het dak gebouwd), gebouw E is omgetoverd tot een appartementencomplex. De rest is gesloopt; een enorm karwei.

In de kelder van geb. C stonden vier zeer grote heetwaterketels opgesteld; elk 1,6 miljoen kcal. Gasgestookt, maar olie kon ook. Water werd verhit tot 150 graden en naar de bouwdelen gevoerd via ondergrondse leidingen, die nogal eens lek raakten. Via warmtewisselaars in elk gebouw werden secundaire systemen verwarmd. 2200 radiatoren! Die zijn allemaal wel een keer lekgeraakt. Gigantische toe- en afvoerventilatoren stonden in de kelders en in de dakopbouwen van beide torens. Verder per toren drie Schindlerliften, die uitermate vaak storingen hadden. Bij V&D zes liften en vier roltrappen.

Alles enkel glas en revolutiebouw; je kon er haast niet tegenop stoken! Later is er wel wat verbeterd, zodat we van bijna anderhalf miljoen kuub gas
teruggingen naar 800.000 m3.

Ik had in het begin negen man rondlopen, incl. twee portiers. We deden vrijwel alles zelf, behalve uiteraard het liftonderhoud.Later werd er veel uitbesteed, en helemaal aan het eind (1997?) was ik alleen op een soort eenzame post; veel meer dan bellen, offertes aanvragen en opdrachten schrijven deed ik niet meer. Ik was dan ook blij met de VUT te kunnen, mét een geelkoperen handdruk.

Je vroeg of de kelders van geb. C in verbinding stonden met de parkeergarages? Nee.

Nog wat maten: de torens hadden een oppervlakte van ca. 25 x 38 meter. V&D
60 x 60 meter.

O ja, er was ook nog een garage/servicestation, en een gebouw met drie noodaggregaten; flinke diesels van het fabrikaat Dorman (Engels)

Ik heb er vaak met veel plezier gewerkt, maar het was technisch en bouwkundig een rotgebouw."

#

Previous Page

Creative Commons License