p:
0-1-2-3-4-5
Home
Personal
Railtracking
Enschede-Gronau
Enschede Noord -
Enschede Zuid -
Alstätte
Leeuwarden -
Hellendoorn -
Goor - Neede -
Zoutkamp -
Maastricht -
Winterswijk -
Winterswijk -
Bocholt - Borken
Quakenbrück -
BW Rheine
Rheine -
Burgsteinfurt -
Hochneukirch -
Jülich -
Ruwertalbahn
Hunsrückbahn
Leeuwarder
Franeker - Arum
Einde Dokkumer
BW Oebisfelde
Oebisfelde -
Salzwedel -
Badel -
Abandoned
Grootse Plannen
Other

Spoorlijn van Enschede Zuid naar Alstätte(D)

(en de verbindingsbaan in Enschede)

(Sorry, Dutch only for the time being.)

De lijn is aangelegd door de Ahaus-Enscheder Eisenbahn (AEE), opgericht door textielfabriekanten die het doel hadden goedkoper kolen aan te kunnen voeren. Van het opgeheven station Enschede Zuid liep een spoorlijn naar Alstätte en Ahaus. De spoorlijn is ergens in de 70-tiger jaren opgebroken. Vanaf Alstätte tot Ahaus ligt de lijn er nog wel.

De exploitatie was van 1903 tot 1928 in handen van de HSM.,van 1928 tot 1931 werd de lijn geexploiteerd door de Deutsche Reichsbahn, vanaf 1december 1931 tot 1991 was de exploitatie in handen van de Bentheimer Eisenbahn .

De AEE was in 1989 alleen nog een beleggingsmaatschappij en wou met het spoorwegbedrijf niets meer van doen hebben. Toen is de hele lijn inclusief gebouwen verkocht aan de Bentheimer Eisenbahn die zaak later heeft verkocht aan de Ahaus-Alstätter Eisenbahn (AAE). Deze exploiteert de resterende lijn en verhuurt goederenwagens. Ze hebben er zo'n 12000 (!) rondrijden door heel Europa. (met dank aan Peter Barink)

De kaartjes zijn afkomstig van classic.lokatienet.nl.
Het volledige kaartje wat ik verkregen heb met wat knip en plakwerk (en waar ook Enschede-Boekelo-Hengelo op staat) is hier te downloaden (780K, in opera: rechtsklik, save linked document as...)

Vrijdag 3 november 2000
Op zoek naar restanten van de verbindingsboog tussen het spoor Enschede-Noord naar Boekelo en station Enschede Zuid. De plaats van station Enschede Zuid is niet zo moeilijk te vinden (spoorstraat, spoorloodsweg, tankstation Zuiderspoor, sociale werkplaats Het Perron,...). Nu is hier een brede tweebaansweg met dubbele busbaan, fietspaden en groenstroken. Ruimte genoeg.
Update 2003: Restant van spoorlijn naast machinefabriek Louwers, die op het moment van fotomaken ook al half gesloopt was.

Richting centrum, bij museum Jannink (oude textielfabriek), over de minirotonde linksachtig rechtdoor tussen twee hoge gebouwen door. Het volgens de kaart beloofde fietspad blijkt niet (meer?) te bestaan maar de loop van het spoor is nog goed te herkennen als braakliggende strook grond tussen gebouwen en huizen. Het volgens de kaart vrijliggende stuk grond blijkt inmiddels volgebouwd met een nieuwbouw-wijkje. Even verderop, na het volkspark te 'schampen', komt het spoor recht op het begin van de Westerval aan, waarmee de aansluiting compleet is.


Tankstation Zuiderspoor

11 Februari 2001

Mooi lenteweer, alleen wat te laat vertrokken zodat het laatste deel wat in het donker viel. Behalve hondepoep en ganzen weinig te zien aan de Buurser straat. De beloofde brug blijkt een betonnen buis. Kan natuurlijk zijn dat deze orgineel is, erg spectaculair was het in elk geval niet.


In het parkje bij de Buurser Straat. De spoordijk is nog wel te herkennen.

 

Next Page

Creative Commons License