Goor - Neede en Neede - HaaksbergenNeede was ooit een belangrijk kruispunt van spoorlijnen. De spoorlijn Neede - Goor - Rijsen - Nijverdal -Hellendoorn werd het eerst gesloten, in 1930 al. Alleen het stukje Neede - Noordijk en een stukje in Goor bleef ten behoeve van de industrie langer liggen. Op het stuk wat ik onderzocht heb, tussen Goor en Neede, is gelukkig nog genoeg van het spoor terug te vinden. Wanneer het spoor tussen Neede en Haaksbergen gesloten is weet ik niet. Tussen Haaksbergen en Boekelo ligt het spoor nog, het is in gebruik door de Museum Buurt Spoorweg. Het stuk tussen Boekelo en Enschede en Hengelo heb ik op een nevelige dag vorig jaar al onderzocht. 10-03-02 Bij Goor uitgestapt, hier kruiste de lijn Neede- Hellendoorn de lijn Zutphen - Hengelo
Dus eerst maar eens een rondje door Goor gefietst. Bij de kruising Kerkstraat/Heijinksweg is de spoordam nog gemakkelijk terug te vinden. Ik vermoed dat dit stuk nog een tijd langer als industieaansluiting in gebruik geweest is.
De Heijinksweg gevolgd in zuidelijke richting en al spoedig kwam de eerste verrassing, een restant van een brug dat niet op mijn kaartje aangegeven stond.
Even verderop kruist de spoorlijn de spoorlijn Zutphen Hengelo.
Na wat rondgelopen te hebben en vanuit verschillende standpunten
foto's genomen te hebben werd ik aangesproken door een man die kennelijk
in het huisje op de foto woont.
Tot aan het Twentekanaal is het spoor goed te volgen. Ik heb de hoge spoordijk nog even beklommen, maar ik had geen zin om tussen de bomen te gaan speuren naar eventuele kilometerpaaltjes. Van een brug over het Twentekanaal is niks te vinden. Ik vraag me ook af of het Twentekanaal (eigenlijk kanalen) niet later zijn gegraven. Wichor Bramer:
Aan de andere kant van het kanaal richting Diepenheim verder zoeken. Het bruggetje over de Molenbeek stamt denk ik nog wel van de spoorlijn. Nouja, één bruggehoofd dan, het andere is of vervangen door een betonnen exemplaar of het is helemaal dichtgemeerd met cement.Of de stalen balk van de spoorlijn is betwijvel ik.
|