p:
0-1-2-3-4-5-6-7-8-9
Home
Personal
Railtracking
Enschede-Gronau
Enschede Noord -
Enschede Zuid -
Leeuwarden -
Anjum
Hellendoorn -
Goor - Neede -
Zoutkamp -
Maastricht -
Winterswijk -
Winterswijk -
Bocholt - Borken
Quakenbrück -
BW Rheine
Rheine -
Burgsteinfurt -
Hochneukirch -
Jülich -
Ruwertalbahn
Hunsrückbahn
Leeuwarder
Franeker - Arum
Einde Dokkumer
BW Oebisfelde
Oebisfelde -
Salzwedel -
Badel -
Abandoned
Grootse Plannen
Other

Omgekeerd en aan mijn wandeling naar Leeuwarden begonnen. Voorbij de Gysbert Japicxstrjitte loopt het spoor als een groen pad tussen de achtertuinen van Stiens door. Het lijkt erop dat het ook nog enigszins onderhouden wordt, de brandnetels etc. lijken nog niet zo lang geleden gesnoeid. Wel is de hondepoepdichtheid nogal hoog. Over een nog originele brug verlaat ik Stiens.


Brug bij Stiens

Tussen Stiens en Cornjum loop ik door het open land. Opvallend is dat de spoordijk nauwelijks boven het omringende land uitsteekt. Dat maakt het begrijpelijk dat er op andere plaatsen zo weinig van terug te vinden is. Wat me ook opvalt is dat de railstaven op een wel heel eenvoudige manier aan de bielzen bevestigd zijn, namelijk enkel met een stel schroeven. Hier en daar is het grind aangevult met het grijze NS-ballast.

Het spoor ligt tussen Stiens en Cornjum nauwelijks boven het land.
Ik ben wat in de war over welke dorpen een station of halteplaats hadden, maar als Britsum een eigen halte had zal die hier ergens geweest zijn. Vanuit het centrum van Britsum gezien is echter station Stiens bijna even ver weg en Cornjum is hier aan de horizon al te zien (nauwelijks een km verder).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In Cornjum zijn bewoners al aan het landjepik begonnen, in elk geval wordt het spoor hier kennelijk tot hun gazon gerekend en ook zo onderhouden. Een stationsgebouw heb ik niet gezien.
Voorbij de Skeltedyk kom ik de tweede brug tegen. Deze heeft kennelijk een opknapbeurt gehad. De originele geklonken brug is vervangen door 4 stalen H-profielen, bovendien is men met beton in de weer geweest. Direct na de brug groeien grote bossen mooie paarse bloemen (waarvan ik de naam nog eens ga uitzoeken) op het spoor.


Vernieuwde brug bij Jelsum


Mooi.

Het stationsgebouw van Jelsum bestaat niet meer, het werd verwoest door een bom in 1944. Aardig verhaaltje is nog dat de slotheer van Dekemastate in Jelsum, die faliekant tegen de aanleg van het spoor was, begraven werd op 20 april 1901, de dag waarop de spoorbaan feestelijk geopend werd.
Bij de spoorwegovergang met de Skierhusterwei valt het me op dat voor de paaltjes van de waarschuwingsborden railstaven gebruikt zijn. Ook op andere plaatsen bestaan de palen van boerenhekken uit railstaven. Hier ergens verandert ook de spoorstaafbevestiging naar het standaardsysteem van schroeven+onderplaat+klem.


Bij Jelsum. De paal van het hek bestaat uit een spoorstaaf. Op de achtergrond nog een kilometerbordje. Deze zijn nog niet zolang geleden, toen er al lang geen treinen op het spoor meer reden, nog vernieuwd.

Bij de kruising met de Bredyk zijn de sporen helemaal weggehaald, aan de kleur van het asfalt te zien nog niet zo hele lang geleden.

Kruising met Breedijk. Als souvenir heb ik hier een losliggende moer meegenomen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Previous PageNext Page

Creative Commons License