![]() |
|
Omgekeerd en aan mijn wandeling naar Leeuwarden begonnen. Voorbij de Gysbert Japicxstrjitte loopt het spoor als een groen pad tussen de achtertuinen van Stiens door. Het lijkt erop dat het ook nog enigszins onderhouden wordt, de brandnetels etc. lijken nog niet zo lang geleden gesnoeid. Wel is de hondepoepdichtheid nogal hoog. Over een nog originele brug verlaat ik Stiens.
Tussen Stiens en Cornjum loop ik door het open land. Opvallend is dat
de spoordijk nauwelijks boven het omringende land uitsteekt. Dat maakt
het begrijpelijk dat er op andere plaatsen zo weinig van terug te vinden
is. Wat me ook opvalt is dat de railstaven op een wel heel eenvoudige
manier aan de bielzen bevestigd zijn, namelijk enkel met een stel schroeven.
Hier en daar is het grind aangevult met het grijze NS-ballast.
In Cornjum zijn bewoners al aan het landjepik begonnen, in elk geval
wordt het spoor hier kennelijk tot hun gazon gerekend en ook zo onderhouden.
Een stationsgebouw heb ik niet gezien.
Het stationsgebouw van Jelsum bestaat niet meer, het werd verwoest door
een bom in 1944. Aardig verhaaltje is nog dat de slotheer van Dekemastate
in Jelsum, die faliekant tegen de aanleg van het spoor was, begraven werd
op 20 april 1901, de dag waarop de spoorbaan feestelijk geopend werd.
Bij de kruising met de Bredyk zijn de sporen helemaal weggehaald, aan de kleur van het asfalt te zien nog niet zo hele lang geleden.
![]() ![]() |