p:
0-1-2-3-4-5-6-7-8-9
Home
Personal
Railtracking
Enschede-Gronau
Enschede Noord -
Enschede Zuid -
Leeuwarden -
Anjum
Hellendoorn -
Goor - Neede -
Zoutkamp -
Maastricht -
Winterswijk -
Winterswijk -
Bocholt - Borken
Quakenbrück -
BW Rheine
Rheine -
Burgsteinfurt -
Hochneukirch -
Jülich -
Ruwertalbahn
Hunsrückbahn
Leeuwarder
Franeker - Arum
Einde Dokkumer
BW Oebisfelde
Oebisfelde -
Salzwedel -
Badel -
Abandoned
Grootse Plannen
Other
Tot aan de vliegbasis is er verder niet zoveel bijzonders te melden. De vliegbasis zelf vormde nogal een obstakel, vooral het 2-meter Heras dat ik tegenkwam. Een te brede sloot zorgde ervoor dat ik een stuk terug moest lopen tot aan de Tsjessingawei.
Gelukkig was Wim Hoekema uit Sneek zo aardig mij deze foto's, gemaakt in de zomer van 2001, toe te mailen.

Vliegbasis 1, Het omloopspoor op de basis lag vroeger voor de loods waar links enige bussen/auto's zichtbaar zijn.

Vliegbasis 2

Vliegbasis 3

Vliegbasis 4. Het is het overgebleven verhoogde laadperron, dat in de oorlog door de Duitsers is aangelegd. Het perron lag aan de zuidelijke spooraansluiting, die vroeger bij km. 3.750 aftakte van het baanvak Leeuwarden-Stiens. Achter dit losperron stonden een zestal kleine locomotievenloodsjes waar e.v.t. tenderlocjes in konden overblijven. De lijn liep dood bij het brandstoffendepot. Bij het losperron werden tevens, boven Friesland neergeschoten, Duitse jachtvliegtuigen vanaf rongenwagens afgeladen. Na de oorlog speelde het losperron nog een rol bij de bevoorrading van de vliegbasis. Het spoor is, evenals de andere zijsporen op het vliegveld, halverwege de jaren zeventig opgebroken. Het losperron ligt er heden ten dage nog steeds. Met dank aan Wim Hoekema.
Voorbij de vliegbasis kon ik het spoor vlot terugvinden. Het spoor loopt in het groen tussen het kerkhof en de sportvelden door. Hier begint het groen al behoorlijk hoog op te schieten, maar het spoor blijft goed begaanbaar.

In het begin van Leeuwarden loopt het spoor weer door het groen.
Door de wijk Westeinde loopt het spoor langs een reeks vijvers. Ook bij de kruising met Harlingerstraatweg is het spoor verwijdert, een paar stukken zijn echter gewoon aan de kant geschoven. Direct na de Harlingerstraatweg is onder het groen nog een perronkeerwand te herkennen, kennelijk is hier ook nog een halte geweest.

Het spoor zelf is achteloos aan de kant gekwakt bij de kruising met de Harlingerstraatweg. Als het stationsgebouw van Leeuwarden Halte er nog staat moet dit het dak aan de linkerkant van de foto zijn.

Perronwand direct na de Harlingerstraatweg. In dit zoekplaatje is ook nog een kat te vinden. Stomgenoeg niet gekeken of het stationsgebouw nog achter de 3 meter hoge heg stond, maar deze staat er inderdaad niet meer.
Update 2006: Tegenwoordig is het spoor hier bij de tuin getrokken en de perronwand dus ook niet meer te zien.
 
Het spoor loopt verder achter het FEC (Friesland Expo Centre) langs. Ten behoeve van een nieuw parkeerterrein voor het FEC is een fabrieksaansluiting opgeruimd. Alleen een stukje spoor en een wissel liggen er nog. Ook vond de directie van het FEC het kennelijk wel leuk om een kassa precies midden op het spoor te bouwen.

Toegang naar het FEC-terrein dwars over het spoor.

Ehm, ergens tussen het gras is het restant van de fabrieksaansluiting te herkennen, het doorgaande spoor is rechts te zien. Verder FEC rechts, kassa's in het midden en links parkeerterrein met daarachter de Philipsfabriek waar het spoor naartoe leidde.


En hier de wisselhendel van de bij het aansluitspoor behorende wissel.
Previous PageNext Page

Creative Commons License