p:
0-1-2-3-4-5-6-7
Home
Personal
Railtracking
Enschede-Gronau
Enschede Noord -
Boekelo -
Hengelo
Enschede Zuid -
Leeuwarden -
Hellendoorn -
Goor - Neede -
Zoutkamp -
Maastricht -
Winterswijk -
Winterswijk -
Bocholt - Borken
Quakenbrück -
BW Rheine
Rheine -
Burgsteinfurt -
Hochneukirch -
Jülich -
Ruwertalbahn
Hunsrückbahn
Leeuwarder
Franeker - Arum
Einde Dokkumer
BW Oebisfelde
Oebisfelde -
Salzwedel -
Badel -
Abandoned
Grootse Plannen
Other

De kaartjes zijn afkomstig van classic.lokatienet.nl. Ze zullen het wel niet op prijs stellen dat ik hier gratis reclame voor ze maak, maar het scheelt mij een rit naar Emmen.
Het volledige kaartje wat ik verkregen heb met wat knip en plakwerk (en waar ook Enschede-Alstätte op staat) is hier te downloaden (780K, in opera: rechtsklik, save linked document as...)

21-01-01
(Helaas zijn de foto's niet van allerbeste kwaliteit. Terwijl het al niet erg helder weer was heb ik ook nog herhaaldelijk mijn eigen adem gefotografeerd. Hierdoor zijn een aantal foto's weggevallen omdat er alleen maar een witte wolk op te zien was.)

Na een paar dagen vorst heeft de dooi toegeslagen. Het is mistig en een nachtelijk sneeuwbuitje heeft ervoor gezorgd dat alles vervelend nat is. Niet echt geweldig weer om te gaan spoorzoeken.

Blauwe pijlen geven de plaats van de foto's aan. Kaart is wat verouderd, gezien het terrein van Enschede-Noord hier nog niet bebouwd is.

Op de plek van enschede noord staat nu een fleurig gebouw van discutabele architectuur (zie vorige pagina). De loop van het spoor is nog te volgen aan de loop van de sloot. De stapels bielzen en spoorstaven zullen waarschijnlijk van nieuwe datum zijn, gezien dit ook de toegangsweg is naar het NS-emplacement. Na wat bergen modder overgeklommen te hebben loopt het spoor dood tegen een nieuw gebouw. Ook aan de andere kant van het gebouw geen spoor van het spoor, al geeft een boomwalletje aan waar het spoor ongeveer gelopen zal hebben. Na het oversteken van de tubantiasingel heb ik meer geluk. De spoordam ligt er nog, compleet met grind en is goed toegankelijk. Het loopt keurig tussen de bedrijfsgebouwen door.


Tubantiasingel en een duidelijke spoordam

Een keer denk ik spoorstaven ontdekt te hebben, maar dit blijken H-profielen, of eigenlijk aanelkaar gelaste U-profielen te zijn. Een eindje verder denk ik bielzen gevonden te hebben, maar dit blijken vierkante met beton gevulde stalen buizen te zijn.


Grindpad en betonblok met H-profiel

Maar dan kom ik toch voor een echte verrassing te staan. Hoewel de eigenlijke spoorbaan opgebroken is ligt er nog een tiental meters spoor van een bedrijfsaansluiting van Hartman (tuinmeubels), compleet met een doorgang door het hek en een roldeur in een nieuw uitziende loods (zo'n blikken ding). Kennelijk is de spoorlijn minder lang geleden opgebroken dan ik dacht.


Spoor achter Hartman fabriek

Verderop wordt mijn kweeste versperd door een imposant hekwerk van diezelfde Hartman, die hiermee meerdere bedrijfsdelen met elkaar heeft verbonden. Ook bij de voormalige overweg in de Goolkatenweg kan ik de spoordijk niet volgen door rigoreus Hartman hekwerk. De historiebewuste bewoner van een wachtershuisje (?) heeft in zijn tuinhekje een Andreaskruisje verwerkt.


Hekwerk dat zegt "Geen toegang". Er zit een Andreaskruisje in het witte hekje.

 

 

 

Previous PageNext Page

Creative Commons License