Viaduct, grens, fabrieksaansluiting
en brug over sluis.
We moesten een eindje omfietsen omdat de weg het spoor hier niet
meer volgt. We vinden het spoor weer bij het viaduct over de Brusselse
Weg.
Het viaduct is later uitgebreid met
betonnen fietstunneltjes aan weerszijden. Het was hier zo druk dat
het niet meeviel de weg over te steken. Ik vraag me nu af hoe het
me gelukt is geen auto's op de foto te krijgen.
Bovenop. Hier waren we duidelijk niet
gewenst, gezien een op slot zittend hek en een niet meer leesbaar
bordje waar vast ooit "geen toegang" op gestaan heeft.
Even verderop weer zo'n grote brug
over een landweggetje.
We volgden het spoor een tijdje tot het pad ophield. Het spoor zelf
bleek hier begaanbaar genoeg om met de fiets over het spoor tot de
volgende spoorwegovergang te komen. Het waait hier stevig. Niet zo
vreemd gezien de volgende dag de zwaarste storm sinds 12 jaar zou
waaien. Nog geluk gehad gezien die dag het hele treinverkeer zou stilvallen
terwijl ik deze dag met heen en weer reizen naar Maastricht 7 en 1/2
uur in de trein zat.
Dit lijkt me meer een typische spoorwegkruising
voor een landweggetje. De grens moet hier direct links van de weg
liggen, dus dat Belgische andreaskruis staat eigenlijk in Nederland.
Even verderop is een stuk spoor opgebroken en een weg dwars door
de spoordijk gelegd. In de bosjes is nog net een stootblok van de
fabrieksaansluiting van deze Sappi vestiging (?) te zien. We fietsen
weer een eindje om om de volgende brug te bekijken. De fietsen meteen
maar in het gras gelegd gezien ze toch toch steeds omwaaiden.
Weer een interessante situatie,
de brug ligt namelijk over de sluis in het Kanaal Briegden-Neerharen.
Deze sluis heeft een indrukwekkend
verval van vele meters.