p:
0-1-2-3-4-5-6-7
Home
Personal
Railtracking
Enschede-Gronau
Enschede Noord -
Enschede Zuid -
Leeuwarden -
Hellendoorn -
Goor - Neede -
Zoutkamp -
Maastricht -
Winterswijk -
Borken
Winterswijk -
Bocholt - Borken
Quakenbrück -
BW Rheine
Rheine -
Burgsteinfurt -
Hochneukirch -
Jülich -
Ruwertalbahn
Hunsrückbahn
Leeuwarder
Franeker - Arum
Einde Dokkumer
BW Oebisfelde
Oebisfelde -
Salzwedel -
Badel -
Abandoned
Grootse Plannen
Other


Links naar Winterswijk, rechts een industrieaansluiting

Deze wissel is de oude aansluiting van de spoorlijn uit Ahaus. Deze aansluiting is in 1902 aangelegd door de WestfalischenLandes-Eisenbahn onder de naam de Nordbahn. De huidige aansluiting is eigenlijk pas in 1951 aangelegd met steun van de staat,toen ging ook de Grenzlandexpress rijden van Bentheim via Gronau en Stadtlohn naar het Ruhrgebied. (met dank aan Peter Barink)

Ik wilde dit een stuk volgen, maar lig na enkele tientallen meters al op mijn achterste door de spekgladde bielzen. Point taken, dus door naar station Borken.

De spoorwegovergang vlak voor het station is nog beveiligd met overwegbomen, maar die zullen wel niet meer veel gebruikt worden. In het wegdek liggen nog 3 sporen, echter alleen het spoor richting Winterswijk loopt nog door direct na de wegverharding. De vorm van het balastbed zette ik toen nog vragen bij, een paar weken later zou ik er pas achter komen dat hier ook de aansluiting naar Bocholt was.


Overweg Ahauser Strasse. Misschien nog net te zien dat het balastbed zich lijkt te splitsen op de achtergrond. Rechtsaf is naar Winterswijk, linksaf richting Bocholt.

Blik richting station Borken. Het enige perronspoor eindigt in een stootblok.
Station Borken vond ik maar een trieste bedoening. Dat het stationsgebouw van donkerbruine steen is (en zowieso al geen schoonheid) en het regenachtige weer hielpen natuurlijk ook niet. Volgens de dienstregeling komt hier nog elk uur een stoptreintje. De goederenloods wordt niet meer gebruikt en is al deels afgebroken. De perronoverkapping doet nu dienst als fietsenstalling. Het rangeerterrein kent nog maar weinig sporen en begint al aardig begroeid te raken. De oude armseinen zijn nog wel aardig om te zien.

Goederenloods

Station Borken
Voor Urban Exploration kwam ik kennelijk te laat, van de oude fabriek aan de andere kant van het spoor staat zo te zien alleen de schoorsteen nog.

Dankzij de twee uur vertraging was het inmiddels te laat om nog naar Bocholt te fietsen, door de nu onophoudelijke regen had ik daar ook niet zoveel zin meer in. Dus de snelste weg teruggefietst naar Winterswijk en vanaf daar nu zonder problemen teruggetreind naar huis.

#

Victor Lansink heeft het hele stuk van Winterswijk naar Borken in 1993 langsgelopen en de foto's nu op internet gezet. Deze zijn op http://www.lansink.tomaatnet.nl/borkense_baan.html te zien.

Previous Page

Creative Commons License