Home
Personal
Railtracking
Abandoned
Grootse Plannen
(G)een weg langs
Inpoldering van
Other

Grootse Plannen

Hierbij mijn verzameling van nooit afgemaakte infrastructurele werken, bedacht door onze grote politieke leiders met hun brede en vooruitziende blik maar die gesneuveld zijn door financiële moeilijkheden, veranderend inzicht en veranderde omstandigheden.

Sommige plannen hebben al een eigen verhaaltje gekregen in het menu. De rest die hieronder staat opgesomd is nog in onderzoek en ga ik misschien in de toekomst nog wel een verhaaltje over schrijven. Tips zijn welkom, vooral als het Noord-Nederland betreft.


In de jaren zestig had de Leeuwarder gemeenteraad een plan aangenomen om grote delen van de historische, maar vervallen, binnenstad te slopen om ruimte te maken voor autowegen en parkeergarages. Dankzij acties (of Axies) van de Leeuwarder jongerenbeweging is het er uiteindelijk niet van gekomen. Achtergebleven zijn de Groeneweg, het gedempte Vliet en de erg brede Prins Hendrikbrug op de foto. De brede stoep wordt tegenwoordig alleen in het najaar nuttig gebruikt, voor de oliebollenkraam. Recente plannen om de vaste brug weer beweegbaar te maken zijn vanwege de kosten op de lange baan geschoven.

Nooit aangelegde weg tussen Apeldoorn en Vaassen (Google Earth)

Een kanaal in Limburg dat 400 jaar na aanvang van de werkzaamheden nog niet af is (Google Earth)


Restanten van de sluis op de Punt van Reide, ooit gebouwd voor een nooit aangelegd buitendijks kanaal. (Google Earth)

Op de website van Het Groninger Landschap staat een uitgebreide geschiedenis van de punt van Reide en dit kanaal. Schakel Javascript uit en ga dan naar Het Groninger Landschap: Dollardkanaal - Dollardgemaal (met javascript ingeschakeld wordt je automatisch terugverwezen naar de startpagina van die website)

Voorlopig nog even zonder plaatje, met dank aan de verschillende personen die aan deze lijst hebben bijgedragen:

  • Spoorlijn Harlingen - Salzbergen van de Nederlandsche Noorder Spoorweg Maatschappij
    (Harlingen - Arum - Witmarsum - Bolsward - Sneek - IJlst - Joure - Heerenveen - Mildam - Noordwolde - Vledder - Diever - Uffelte - Ruinen - Hoogeveen - Hollandsche Veld - Zwinderen - Dalen - Coevorden - Emblichheim - Veldhausen - Neuenhaus - Uelsen - Nordhorn - Salzbergen)
  • De Dijkspoorweg (spoorlijn over de Afsluitdijk)
    Bij Hippolytushoef is dit vooral goed te zien (Google Earth). De weg en het geplande trace bestaan daar ter plaatse uit een ingraving, het eiland Wieringen is nl. geheel niet plat. Ook op de Amsteldiepdijk is ruimte gereserveerd en zo te zien nog steeds aanwezig (Google Earth). De brug bij Van Ewijcksluis voorbereid op het leggen van een spoorbrug, alleen nu in gebruik voor een parallelweg met eigen brug (Google Earth). Op de Afsluitdijk is de ruimte inclusief de landhoofden bij de sluizen van Den Oever en Kornwerderzand gebruikt voor de 2e rijbaan. En tussen Zurich en Harlingen ligt de N31 op het trace dat ooit voor deze spoorlijn bedoeld was.
  • de Noordervaart die eindigt bij Beringe maar waarvan het trace via Maasbree richting Maas op kaarten goed te zien is (Google Earth)
    Dit was onderdeel van wat Napoleon ooit als een verbinding tussen de Schelde bij Antwerpen en de Rijn bij Neuss wilde laten aanleggen. Aan de andere kant van de Maas kun je ook nog een stuk terug vinden (Google Earth).
  • Het Goudriaankanaal van Amsterdam naar de Zuiderzee dwars door het eiland Marken. Dit kanaal was al voor een groot deel af voordat de werkzaamheden stilgelegd werden. Zie Wikipedia.
  • Een kanaal dat begint in Brugge en eindigt voor Hulst. Het was de bedoeling dat deze zou uitkomen bij Breskens maar toen Napoleon de slag bijWaterloo verloor was het ook klaar met dit kanaal. Het ligt nu nutteloos dood te lopen. Meestal denk je bij kanaal aan een uitgegraven geul. Maar wat imposant is aan dit werk, is dat dit kanaal met de hoge dijken lijkt alsof het boven op het landschap is geplakt.
  • de verlengde A4 tussen Delft-Zuid en Schiedam/Vlaardingen. Door allerlei inspraakprocedures is wel het zandlichaam voor de rijksweg gedeponeerd maar de enigen die er tot nu toe baat bij hebben gehad zijn de schapen die erop grazen en droge hoeven houden bij zware regenval. Er ligt halverwege zelfs een heuse kanotunnel (van beton) voor de doorvaart vanaf de Vlaardinger Vaart (boezemnivo) naar de Delftse Schie (boezemnivo) via allerlei polderslootjes (op poldernivo, ongeveer 2 tot 2,5 meter lager).
  • Kanaal van de Meuse naar de Moselle dwars door de kop van Luxemburg. Bij Hoffelt ligt het enige stuk gerealiseerde kanaal, plusminus 10 meter breed, 2 meter diep en ongeveer 4 kilometer lang met een stuk tunnel (van binnen bekleed met bakstenen) waar je nog steeds in kan komen.
    Toen het geld op was en ook de Belgische revolutie was uitgebroken hebben ze het plan maar laten varen, er zouden een paar honderd sluizen nodig zijn geweest om het hoogteverschil te overbruggen waarbij ook nog een groot deel ondergronds uitgevoerd diende te worden in een tijd dat dynamiet nog niet bestond... Zie Commune de Wincrange: Het kanaal van Hoffelt
    Op de topografische kaarten uit die streek zie je het stuk kanaal en de gemarkeerde beluchtingsgaten van waaruit de tunnel ondergronds gegraven werd en de geplande route direct aan weerszijden van het gerealiseerde kanaal.
  • Alweer in Franeker: Er is een dure brug gebouwd ten behoeve van een nieuw industrieterrein. Nu moet er eigenlijk nog een spoorwegovergang gemaakt worden. Prorail heeft echter besloten geen nieuwe spoorwegovergangen toe te staan. Er moet dus een tunnel onder het spoor door gebouwd worden en dat is veel te duur, dus voorlopig ligt de brug er werkeloos bij. (Google Earth)
  • Door Amsterdam-Noord zie je aan de oost- en westzijde (Google Earth) een start van een breed kanaal. Dit kanaal zou de bocht in het IJ moeten afsnijden. Alleen de twee uiteinden zijn afgegraven en in gebruik als haven.
  • In Amstelveen tussen Amstelveen en Ouderkerk zie je langs de A9 een deels ongebruikt klaverblad. Dit zou de kruising zijn tussen de A9 en de nooit gebouwde A3. Vanaf deze plek richting noorden kun je het oorspronkelijke trace van de A3 volgen tot in Amsterdam (A10). Deels is het trace bebouwd.
  • Tussen De Uithof (Utrecht) en Zeist is er een ongebruikte afslag plus viaduct op de A28. Dit moest de afslag Zeist-west worden en is nu in gebruik als wild-viaduct.
  • Wie kent er meer?
#

Creative Commons License