|
Grootse Plannen
|
Hierbij mijn verzameling van nooit afgemaakte infrastructurele werken,
bedacht door onze grote politieke leiders met hun brede en vooruitziende
blik maar die gesneuveld zijn door financiële
moeilijkheden, veranderend inzicht en veranderde omstandigheden.
Sommige plannen hebben al een eigen verhaaltje gekregen in het menu.
De rest die hieronder staat opgesomd is nog in onderzoek en ga ik misschien
in de toekomst nog wel een verhaaltje over schrijven. Tips zijn welkom,
vooral als het Noord-Nederland betreft.
|
In de jaren zestig had de Leeuwarder gemeenteraad een plan aangenomen om grote delen van de historische, maar vervallen, binnenstad te slopen om ruimte te maken voor autowegen en parkeergarages. Dankzij acties (of Axies) van de Leeuwarder jongerenbeweging is het er uiteindelijk niet van gekomen. Achtergebleven zijn de Groeneweg, het gedempte Vliet en de erg brede Prins Hendrikbrug op de foto. De brede stoep wordt tegenwoordig alleen in het najaar nuttig gebruikt, voor de oliebollenkraam. Recente plannen om de vaste brug weer beweegbaar te maken zijn vanwege de kosten op de lange baan geschoven.
|
Nooit aangelegde weg tussen Apeldoorn
en Vaassen (Google
Earth)
|
Een kanaal in Limburg dat 400 jaar na
aanvang van de werkzaamheden nog niet af is (Google
Earth)
|
Restanten van de sluis op de Punt van
Reide, ooit gebouwd voor een nooit aangelegd buitendijks kanaal. (Google
Earth)
Op de website van Het Groninger Landschap staat een uitgebreide
geschiedenis van de punt van Reide en dit kanaal. Schakel Javascript
uit en ga dan naar Het
Groninger Landschap: Dollardkanaal - Dollardgemaal (met javascript
ingeschakeld wordt je automatisch terugverwezen naar de startpagina
van die website)
|
Voorlopig nog even zonder plaatje, met dank aan de verschillende personen
die aan deze lijst hebben bijgedragen:
- Spoorlijn Harlingen - Salzbergen van de Nederlandsche Noorder Spoorweg
Maatschappij
(Harlingen - Arum - Witmarsum - Bolsward - Sneek - IJlst - Joure - Heerenveen
- Mildam - Noordwolde - Vledder - Diever - Uffelte - Ruinen - Hoogeveen
- Hollandsche Veld - Zwinderen - Dalen - Coevorden - Emblichheim - Veldhausen
- Neuenhaus - Uelsen - Nordhorn - Salzbergen)
- De Dijkspoorweg (spoorlijn over de Afsluitdijk)
Bij Hippolytushoef is dit vooral goed te zien (Google
Earth). De weg en het geplande trace bestaan daar ter plaatse uit
een ingraving, het eiland Wieringen is nl. geheel niet plat. Ook op
de Amsteldiepdijk is ruimte gereserveerd en zo te zien nog steeds aanwezig
(Google
Earth). De brug bij Van Ewijcksluis voorbereid op het leggen van
een spoorbrug, alleen nu in gebruik voor een parallelweg met eigen brug
(Google
Earth). Op de Afsluitdijk is de ruimte inclusief de landhoofden
bij de sluizen van Den Oever en Kornwerderzand gebruikt voor de 2e rijbaan.
En tussen Zurich en Harlingen ligt de N31 op het trace dat ooit voor
deze spoorlijn bedoeld was.
- de Noordervaart die eindigt bij Beringe maar waarvan het trace via
Maasbree richting Maas op kaarten goed te zien is (Google
Earth)
Dit was onderdeel van wat Napoleon ooit als een verbinding tussen de
Schelde bij Antwerpen en de Rijn bij Neuss wilde laten aanleggen. Aan
de andere kant van de Maas kun je ook nog een stuk terug vinden (Google
Earth).
- Het Goudriaankanaal van Amsterdam naar de Zuiderzee dwars door het
eiland Marken. Dit kanaal was al voor een groot deel af voordat de werkzaamheden
stilgelegd werden. Zie Wikipedia.
- Een kanaal dat begint in Brugge en eindigt voor Hulst. Het was de
bedoeling dat deze zou uitkomen bij Breskens maar toen Napoleon de slag
bijWaterloo verloor was het ook klaar met dit kanaal. Het ligt nu nutteloos
dood te lopen. Meestal denk je bij kanaal aan een uitgegraven geul.
Maar wat imposant is aan dit werk, is dat dit kanaal met de hoge dijken
lijkt alsof het boven op het landschap is geplakt.
- de verlengde A4 tussen Delft-Zuid en Schiedam/Vlaardingen. Door allerlei
inspraakprocedures is wel het zandlichaam voor de rijksweg gedeponeerd
maar de enigen die er tot nu toe baat bij hebben gehad zijn de schapen
die erop grazen en droge hoeven houden bij zware regenval. Er ligt halverwege
zelfs een heuse kanotunnel (van beton) voor de doorvaart vanaf de Vlaardinger
Vaart (boezemnivo) naar de Delftse Schie (boezemnivo) via allerlei polderslootjes
(op poldernivo, ongeveer 2 tot 2,5 meter lager).
- Kanaal van de Meuse naar de Moselle dwars door de kop van Luxemburg.
Bij Hoffelt ligt het enige stuk gerealiseerde kanaal, plusminus 10 meter
breed, 2 meter diep en ongeveer 4 kilometer lang met een stuk tunnel
(van binnen bekleed met bakstenen) waar je nog steeds in kan komen.
Toen het geld op was en ook de Belgische revolutie was uitgebroken hebben
ze het plan maar laten varen, er zouden een paar honderd sluizen nodig
zijn geweest om het hoogteverschil te overbruggen waarbij ook nog een
groot deel ondergronds uitgevoerd diende te worden in een tijd dat dynamiet
nog niet bestond... Zie Commune
de Wincrange: Het kanaal van Hoffelt
Op de topografische kaarten uit die streek zie je het stuk kanaal en
de gemarkeerde beluchtingsgaten van waaruit de tunnel ondergronds gegraven
werd en de geplande route direct aan weerszijden van het gerealiseerde
kanaal.
- Alweer in Franeker: Er is een dure brug gebouwd ten behoeve van een
nieuw industrieterrein. Nu moet er eigenlijk nog een spoorwegovergang
gemaakt worden. Prorail heeft echter besloten geen nieuwe spoorwegovergangen
toe te staan. Er moet dus een tunnel onder het spoor door gebouwd worden
en dat is veel te duur, dus voorlopig ligt de brug er werkeloos bij.
(Google
Earth)
- Door Amsterdam-Noord zie je aan de oost- en westzijde (Google
Earth) een start van een breed kanaal. Dit kanaal zou de bocht in
het IJ moeten afsnijden. Alleen de twee uiteinden zijn afgegraven en
in gebruik als haven.
- In Amstelveen tussen Amstelveen en Ouderkerk zie je langs de A9 een
deels ongebruikt klaverblad. Dit zou de kruising zijn tussen de A9 en
de nooit gebouwde A3. Vanaf deze plek richting noorden kun je het oorspronkelijke
trace van de A3 volgen tot in Amsterdam (A10). Deels is het trace bebouwd.
- Tussen De Uithof (Utrecht) en Zeist is er een ongebruikte afslag plus
viaduct op de A28. Dit moest de afslag Zeist-west worden en is nu in
gebruik als wild-viaduct.
- Wie kent er meer?
|
#
|
|