p:
0-1-2-3-4-5-6-7
Home
Personal
Railtracking
Enschede-Gronau
Enschede Noord -
Boekelo -
Hengelo
Enschede Zuid -
Leeuwarden -
Hellendoorn -
Goor - Neede -
Zoutkamp -
Maastricht -
Winterswijk -
Winterswijk -
Bocholt - Borken
Quakenbrück -
BW Rheine
Rheine -
Burgsteinfurt -
Hochneukirch -
Jülich -
Ruwertalbahn
Hunsrückbahn
Leeuwarder
Franeker - Arum
Einde Dokkumer
BW Oebisfelde
Oebisfelde -
Salzwedel -
Badel -
Abandoned
Grootse Plannen
Other

Tot mijn verbazing kwam mij een groene sik tegemoet met een wagonlading spoorstaven. Een andere sik met hijskraantje ging helpen met ontladen. Ik heb er een tijdje bij staan kijken maar gezien ik zelf een verschrikkelijke hekel heb aan op de vingers te worden gekeken ben ik uiteindelijk maar doorgelopen. De plaats waar het spoor naar Hengelo afbuigt is goed te herkennen. Even verder volgt de brug over de beek en station Boekelo. Hier zijn ze bezig met de bouw van een rijtuigenloods, een blikken loods maar met een gemetselde facade (stelletje oplichters ;-)). Na een nieuw fotorolletje en wat voedsel ingeslagen te hebben in het dorp op weg gegaan naar Hengelo.


Kaart is voor de onhandigheid 90 graden gedraaid, noord is naar links.

Terug aan de andere kant van de A35 is het spoor weer goed te volgen, al moest hiervoor wel een 'verboden toegang' bordje genegeerd worden en een overdaad aan prikkeldraad overklommen. De spoordijk loopt hier als een breed pad door het bos en is veel beter te volgen dan het kaartje deed vermoeden.


Richting Boekelo. Mist, bos en een mooi recht pad.


Idem. Voordeel van in de winter spoorzoeken is dat je minder last hebt van begroeiing, nadeel is de kwaliteit van de foto's (of is het het gebrek aan fotografische kwaliteiten an de fotograaf?)

Het bruggetje over de ?-beek is in ronduit slechte staat, al ligt er nog wel een brugdek in.


Foto van mijn adem met daarachter de brug. Foto moet nog maar eens overgedaan worden.


Zelfde brug bij beter weer (bron: Bart Peters)

Bij de kruising met het zandpad is spoordam begroeid met jonge dennebomen, misschien express om maar zoveel mogelijk mensen er vandaan te houden? Aan de andere kant van het zandpad zal vast ook een verboden toegang bordje gestaan hebben, maar daar heb ik niet op gelet. Ook hier weer een goed begaanbaar, met rechts bos en links weiland. Na de volgende overweg is de spoordam volledig begroeid met bomen en struiken maar door de Hamersweg te nemen loop je er toch vlak naast. Er ligt nog een restant van een bruggetje een eindje verderop. Na het oversteken van de Hamersweg is de loop van het spoor te volgen door een breed pad door het bosje. Wat hier opvalt is het gebrek aan een brug of restanten hiervan bij een beekje, terwijl die juist weer wel op mijn kaartje staat. Hierna verdwijnt het spoor in de weilanden. Ik heb een eindje de weg gevolgd omdat ook volgens de kaart er toch niks te zien was in het weiland.

Na een stukje Eigenweg (er hing een bordje 'eigen weg') kan ik het spoor weer volgen achter een winplaats van de gasunie en een boerderij langs. Ik kom nog een stapel bielzen tegen, maar het is niet zeker of die van de voormalige spoorlijn zijn. In de volgende weg die het spoor kruist zit een opvallend stuk nieuw asfalt.
Een weg verder, aan de Twekkelerveldweg, was een overweghalte genaamd Twekkelo. Een jaar na de opening werd er nog een wachtpost bij gebouwd met nummer 18.
De wachtpost is overigens in 1930 alweer gesloopt, de halte was vooral in gebruik voor de boerinnen die vrijdags naar de markt in Hengelo gingen. (Met dank aan Peter Barink voor de informatie en Albert Onrust voor het verbeteren hiervan. Laatstgenoemde zoekt trouwens nog foto's van wachtpost 18, kan iemand hem helpen?)

Daarna is het weer dwars door de weilanden. Een opvallende bult aan de rand van het weiland blijkt een gemetselde brug (of eigenlijk duiker) te zijn van de spoorweg.


De zon wil ook niet echt meewerken op deze winterse namiddag

Daarna is het weer even niks tot ik restanten van de spoordijk tegenkom een paar weilanden verder. Nog steeds in de goede richting dus. Na een ingewikkelde vijfsprong waar het spoor ook nog eens dwars overheen liep is de spoordam weer gemakkelijk herkenbaar maar ook weer volledig begroeid. Even verder sluit het spoor aan op de spooraansluiting van de Akzo. Hiervandaan starten ook de beruchte chloortreinen.


Stootblok van de Akzo spooraansluiting. Mist + duisternis + sneeuw = bandbreedteverspilling?

Vlak voor het stootblok is een omloopspoortje aangebracht. Opvallend zijn de lantaarnpalen ter verlichting van dit aan de hoeveelheid roest te zien niet al te veel gebruikte deel van het spoor. Ik heb nog even lopen spelen met een wissel, maar gezien het donker begon te worden en het ook nog begon te sneeuwen maar weer op huis aan gegaan.


11 nov 2004: Deze foto kreeg ik van Heinz Andresen, zelfde plek maar beter weer


Conclusie: Van het spoor Boekelo-Enschede-Noord is de loop, behalve op het nieuwe industrieterrein, nog goed terug te vinden. Opvallend is het stuk spoor dat nog naast de Westerval ligt en het stukje spoor bij Hartman. Ook de loop van het spoor Boekelo-Hengelo is nog goed herkenbaar. Wil de gewenste aansluiting van het museumspoor op het Akzospoor weer in ere hersteld worden dan zal er het nodige herbouwd moeten worden aan bruggen. Laatste nieuws hierover wat ik gehoord heb is dat de heraanleg helemaal niet meer doorgaat. Men heeft problemen met het te steil worden van de helling naar het viadukt.

 

#

 

Previous PageNext Page

Creative Commons License