GLS Spoorlijn Winsum-Zoutkamp
Veel weet ik niet van de geschiedenis van dit lijntje van
de Groninger Locaal-Spoorweg. Het spoor werd aangelegd vanaf 1920 en in
1922 reed de eerste trein. De totale kosten van de lijn bedroegen 3 miljoen
gulden, inclusief drie vaste bruggen. In 1938 is de dienstregeling voor
passagiers alweer gestaakt. In 1940 nog even weer in gebruik gesteld om
helemaal stilgelegd te worden in 1942 toen de Duitsers de rails meenamen.
10-09-2001 (auto)
De loop van het spoor was met behulp van topografische kaartjes nog wel
enigszins te reconstrueren dus maar eens een excursie ondernomen in het
land van de mannen met snorren. (In tegenstelling tot bijvoorbeeld Almelooose
mannen lopen de Groningse snorren wat meer naar beneden door richting
de mondhoeken. Dit in het kader van volstrekt zinloze informatievoorziening.)
Het weer was regenachtig met zo nu en dan een bui (niet zinloze info,
is sfeerschetsing). :-)
In Zoutkamp is de loop van het spoor nog te herkennen aan een pad waar
ik helaas niet mocht komen (veel privéterrein en verboden toegang
bordjes). Op de website van Zoutkamp
is een zowel een oude als een nieuwe foto van het stationsgebouw te zien.
Het is niet meer als zodanig te herkennen.
Verboden in te rijden, eigen weg, verboden
toegang art. blabla. Oké, begrepen. In elk geval liep hier het
spoor naar Ulrum
Bij Ulrum had ik meer geluk. Een landweggetje volgt het
spoor, en sluit aan op een schelpenpad door de bosjes wat ook het spoor
volgt. Aan het schelpenpad staat een tweetal bankjes van bielzen. Ook
het stationsgebouw van Ulrum staat er nog, de plaatsnaam als tegeltableau
in de gevel. Aan de wegkant loopt een mooie laan recht op het station
af. Opvallend is het ontwerp an het gebouw.
Het landweggetje (verboden voor gemotoriseerde
voertuigen) ligt op de plaats van het spoor. Direct aan de andere kant
van de weg begint het schelpenpaadje.
Station Ulrum, spoorzijde. Het lijkt leeg
te staan, maar is wel goed onderhouden.
Een laan komt rechtstreeks uit op het
station. Als er geen Ulrum op de gevel gestaan had dan had ik het misschien
wel niet eens als stationsgebouw herkend. Kennelijk had de GLS wat meer
geld om te besteden dan bijvoorbeeld de NFLS.
Het schelpenpad gaat nog een tijdje door al slingerend door
de bosjes, maar in hoeverre dit nog het spoortraject volgt is onduidelijk.
Mijn vermoeden is dat het hier ergens onder de N361 verdwenen is.
Dit vermoeden wordt bevestigd in Leens, waar het oude stationsgebouw pal
naast de grote weg staat. Het is hier in gebruik door de politie.
Stationsgebouw Leens. Hier heb ik in de
stromende regen een fotorolletje staan wisselen.
Tegenwoordig garage.
|