De NTM bouwde, in drie fases, een erg uitgebreid tramlijnennet in Friesland
met vertakkingen naar Drente en Groningen. De meeste van deze lijnen lagen
langs de kant van de weg waardoor er tegenwoordig niet zo erg veel van
terug te vinden is, de ruimte is gebruikt voor wegverbredingen en fietspaden.
De tak van Franeker naar Arum werd in de tweede aanlegperiode (1896 -1902)
gebouwd en lag wel op een eigen baan. Op de kaart is de lijn nog gemakkelijk
te herkennen, dus tijd om eens in het veld te kijken wat er nog van over
is.
Rechtsboven het NTM-station van Franeker,
van hier kon men met de stoomtram richting Leeuwarden (via Dronrijp en Marssum)
of naar Arum (via Hitsum en Achlum) en van daar naar Bolsward, Sneek en
verder. Dwars over de kaart van west naar oost loopt de oudste spoorlijn
van Friesland, die van Harlingen naar Leeuwarden. Ook interessant is de
spoorlijn uit het noorden die vlak voor de vaart bij de suikerfabriek ten
westen van Franeker doodloopt. Dit is de tak Tzummarum - Franeker van de
NFLS spoorlijn.
Het NTM stationsgebouw staat er nog steeds
en herbergt tegenwoordig een VW/Audi garage
.
Hier volgde de tramlijn de weg met een bocht
naar het zuiden over de eerste brug. Hoeveel van de brede grasberm en fietspad
een tramhistorie heeft durf ik niet te zeggen.
Tussen oude pandjes door aan de westkant
van Franeker
De brug over de trekvaart naar Harlingen
is sinds die tijd vernieuwd.
Na de brug boog het spoor af naar het zuidwesten,
langs oude pakhuizen en (tegenwoordig) over het parkeerterrein van een supermarkt
en deze asfaltweg (kijkend in noordelijke richting).
Kijkend in de andere richting zien we het
baanwachtershuisje waar de tramlijn de spoorlijn Harlingen - Leeuwarden
kruiste. De spoorlijn ligt direct achter de bomen en struiken.
Aan de andere kant van de spoorlijn. De
Wadloper richting Harlingen rijdt hier op de plaats waar de tramlijn kruistte.
Vanaf hier ligt er een fietspad op de tramlijn, zoals rechts op de foto
te zien is.
De baandam is hier met grote bomen en struiken
begroeid.