p:
0-1
Home
Personal
Railtracking
Enschede-Gronau
Enschede Noord -
Enschede Zuid -
Leeuwarden -
Hellendoorn -
Goor - Neede -
Zoutkamp -
Winsum
Maastricht -
Winterswijk -
Winterswijk -
Bocholt - Borken
Quakenbrück -
BW Rheine
Rheine -
Burgsteinfurt -
Hochneukirch -
Jülich -
Ruwertalbahn
Hunsrückbahn
Leeuwarder
Franeker - Arum
Einde Dokkumer
BW Oebisfelde
Oebisfelde -
Salzwedel -
Badel -
Abandoned
Grootse Plannen
Other

GLS Spoorlijn Winsum-Zoutkamp

Veel weet ik niet van de geschiedenis van dit lijntje van de Groninger Locaal-Spoorweg. Het spoor werd aangelegd vanaf 1920 en in 1922 reed de eerste trein. De totale kosten van de lijn bedroegen 3 miljoen gulden, inclusief drie vaste bruggen. In 1938 is de dienstregeling voor passagiers alweer gestaakt. In 1940 nog even weer in gebruik gesteld om helemaal stilgelegd te worden in 1942 toen de Duitsers de rails meenamen.

10-09-2001 (auto)
De loop van het spoor was met behulp van topografische kaartjes nog wel enigszins te reconstrueren dus maar eens een excursie ondernomen in het land van de mannen met snorren. (In tegenstelling tot bijvoorbeeld Almelooose mannen lopen de Groningse snorren wat meer naar beneden door richting de mondhoeken. Dit in het kader van volstrekt zinloze informatievoorziening.) Het weer was regenachtig met zo nu en dan een bui (niet zinloze info, is sfeerschetsing). :-)
In Zoutkamp is de loop van het spoor nog te herkennen aan een pad waar ik helaas niet mocht komen (veel privéterrein en verboden toegang bordjes). Op de website van Zoutkamp is een zowel een oude als een nieuwe foto van het stationsgebouw te zien. Het is niet meer als zodanig te herkennen.


Verboden in te rijden, eigen weg, verboden toegang art. blabla. Oké, begrepen. In elk geval liep hier het spoor naar Ulrum

Bij Ulrum had ik meer geluk. Een landweggetje volgt het spoor, en sluit aan op een schelpenpad door de bosjes wat ook het spoor volgt. Aan het schelpenpad staat een tweetal bankjes van bielzen. Ook het stationsgebouw van Ulrum staat er nog, de plaatsnaam als tegeltableau in de gevel. Aan de wegkant loopt een mooie laan recht op het station af. Opvallend is het ontwerp an het gebouw.


Het landweggetje (verboden voor gemotoriseerde voertuigen) ligt op de plaats van het spoor. Direct aan de andere kant van de weg begint het schelpenpaadje.


Station Ulrum, spoorzijde. Het lijkt leeg te staan, maar is wel goed onderhouden.


Een laan komt rechtstreeks uit op het station. Als er geen Ulrum op de gevel gestaan had dan had ik het misschien wel niet eens als stationsgebouw herkend. Kennelijk had de GLS wat meer geld om te besteden dan bijvoorbeeld de NFLS.

Het schelpenpad gaat nog een tijdje door al slingerend door de bosjes, maar in hoeverre dit nog het spoortraject volgt is onduidelijk. Mijn vermoeden is dat het hier ergens onder de N361 verdwenen is.
Dit vermoeden wordt bevestigd in Leens, waar het oude stationsgebouw pal naast de grote weg staat. Het is hier in gebruik door de politie.


Stationsgebouw Leens. Hier heb ik in de stromende regen een fotorolletje staan wisselen.


Tegenwoordig garage.

 

 

Next Page

Creative Commons License