p:
0-1-2-3-4-5
Home
Personal
Railtracking
Enschede-Gronau
Enschede Noord -
Enschede Zuid -
Leeuwarden -
Hellendoorn -
Goor - Neede -
Haaksbergen
Zoutkamp -
Maastricht -
Winterswijk -
Winterswijk -
Bocholt - Borken
Quakenbrück -
BW Rheine
Rheine -
Burgsteinfurt -
Hochneukirch -
Jülich -
Ruwertalbahn
Hunsrückbahn
Leeuwarder
Franeker - Arum
Einde Dokkumer
BW Oebisfelde
Oebisfelde -
Salzwedel -
Badel -
Abandoned
Grootse Plannen
Other

Goor - Neede en Neede - Haaksbergen

Neede was ooit een belangrijk kruispunt van spoorlijnen. De spoorlijn Neede - Goor - Rijsen - Nijverdal -Hellendoorn werd het eerst gesloten, in 1930 al. Alleen het stukje Neede - Noordijk en een stukje in Goor bleef ten behoeve van de industrie langer liggen. Op het stuk wat ik onderzocht heb, tussen Goor en Neede, is gelukkig nog genoeg van het spoor terug te vinden. Wanneer het spoor tussen Neede en Haaksbergen gesloten is weet ik niet. Tussen Haaksbergen en Boekelo ligt het spoor nog, het is in gebruik door de Museum Buurt Spoorweg. Het stuk tussen Boekelo en Enschede en Hengelo heb ik op een nevelige dag vorig jaar al onderzocht.

10-03-02
O
p een mooie zondag vroeg (voor tienen!) uit bed en met de fiets op de trein naar Goor. Als het rustig is in de trein is dat best een aardig systeem; voor 6 euro kun je de hele dag de fiets met je meeslepen.

Bij Goor uitgestapt, hier kruiste de lijn Neede- Hellendoorn de lijn Zutphen - Hengelo


Station Goor, maar niet het station van de spoorlijn waarnaar ik op zoek ben.

Dus eerst maar eens een rondje door Goor gefietst. Bij de kruising Kerkstraat/Heijinksweg is de spoordam nog gemakkelijk terug te vinden. Ik vermoed dat dit stuk nog een tijd langer als industieaansluiting in gebruik geweest is.


Spoordam vanaf Kerkstraat

De Heijinksweg gevolgd in zuidelijke richting en al spoedig kwam de eerste verrassing, een restant van een brug dat niet op mijn kaartje aangegeven stond.


Bruggehooden aan Heijinksweg

Even verderop kruist de spoorlijn de spoorlijn Zutphen Hengelo.


Van de kruising zelf is niks te zien

Na wat rondgelopen te hebben en vanuit verschillende standpunten foto's genomen te hebben werd ik aangesproken door een man die kennelijk in het huisje op de foto woont.
Of ik wel toestemming had om hier [op het spoor] rond te lopen. Nee, dat dacht hij al, ik had geen oranje hesje aan enzo. "Als je weet dat het niet mag moet je het ook niet doen, hè."
Nee meneer, zal het nooit meer doen [ouwe zemelaar].
Ik vertelde dat ik op zoek was naar de oude spoorlijn, maar hij kon me weinig meer vertellen dan dat er bijna niks van over was.


Na de kruising is de spoordijk, begroeid met hoge bomen nog duidelijk te herkennen.


Even verderop is de dijk afgegraven.

Tot aan het Twentekanaal is het spoor goed te volgen. Ik heb de hoge spoordijk nog even beklommen, maar ik had geen zin om tussen de bomen te gaan speuren naar eventuele kilometerpaaltjes. Van een brug over het Twentekanaal is niks te vinden. Ik vraag me ook af of het Twentekanaal (eigenlijk kanalen) niet later zijn gegraven.

Wichor Bramer:
Toen het twentekanaal werd aangelegd (1935) was de lijn Neede-Hellendoorn nog volop in gebruik (als je dat zo mag noemen met vier treinenparen). De lijn is dus niet in 1930 opgeheven zoals jij schreef. Er waren plannen voor een grote brug voor het spoor over het kanaal. Echter toen kwam de klad in het spoor. Er waren plannen om de lijn op te heffen en de brug zou wel erg duur worden voor deze onrendabele spoorlijn. Daarom liep het spoor tot 15 januari 1935 over een dam in het kanaal, waardoor Goor nog enige tijd moest wachten op zijn waterverbinding. Die dag reed de laatste trein en nagenoeg gelijk daarna is de dam opgebroken en werd het Twentekanaal voltooid. Het Twentekanaal is dus eigenlijk de doodsoorzaak van de lijn Neede-Hellendoorn.


Van een brug over het kanaal geen spoor, maar de lijn in het landschap is zo aardig te zien.

Aan de andere kant van het kanaal richting Diepenheim verder zoeken. Het bruggetje over de Molenbeek stamt denk ik nog wel van de spoorlijn. Nouja, één bruggehoofd dan, het andere is of vervangen door een betonnen exemplaar of het is helemaal dichtgemeerd met cement.Of de stalen balk van de spoorlijn is betwijvel ik.


Bruggetje over de Molenbeek

 

Next Page

Creative Commons License