p:
0-1-2-3-4-5-6-7-8
Home
Personal
Railtracking
Enschede-Gronau
Enschede Noord -
Enschede Zuid -
Leeuwarden -
Hellendoorn -
Goor - Neede -
Zoutkamp -
Maastricht -
Lanaken
Winterswijk -
Winterswijk -
Bocholt - Borken
Quakenbrück -
BW Rheine
Rheine -
Burgsteinfurt -
Hochneukirch -
Jülich -
Ruwertalbahn
Hunsrückbahn
Leeuwarder
Franeker - Arum
Einde Dokkumer
BW Oebisfelde
Oebisfelde -
Salzwedel -
Badel -
Abandoned
Grootse Plannen
Other

Maastricht - Lanaken

 

Onderdeel van de lijn Maastricht - Hasselt, geopend in 1854
Gesloten voor reizigersverkeer in 1954
Lijn buiten dienst gesteld in 1992
Er zijn al langere tijd plannen om het deel Maastricht - Lanaken weer in gebruik te nemen, vooral papierbedrijf Sappi die meerdere fabrieken langs het spoor heeft staan, is hier sterk voorstander van. Het lijkt erop dat vooral de Belgische trage bureaucratie in de weg zit.

zaterdag 26 oktober
Op uitnodiging van Tijmen met de fiets in de trein naar het verre zuiden afgereisd.


Veel te zien op één kaartje. Rechts het rangeerterrein en de NS werkplaats bij station Maastricht. Daarna gaat het spoor over een brug over de Maas, langs de papierfabriek, onder de weg door, over een interessante brug over wat een sluiskolk lijkt waarna het spoor afbuigt naar het noorden. Hier is de aansluiting op een overgroeid rangeerterrein wat nog helemaal doorloopt tot bijna onderaan het kaartje. Dit is op het kaartje weergegeven als twee witte vlekken.

De eerste brug, over de Maas, is meteen een flink grote.
Gezien we vanaf deze kant niet makkelijk op de brug konden komen moesten we omfietsen. De autobrug gaat na het oversteken van de Maas ook als viaduct over de spoorlijn heen.

Vanaf de andere kant, bij de Maastrichtse vestiging van Sappi. Voor wie het niet meteen ziet, de spoorlijn ligt beneden in het gras.
Bij Sappi zijn nog vele restanten van spoorweg aansluitingen te ontdekken. Tussen het viaduct en de brug is het spoor overgroeid met onkruid maar verder wel begaanbaar. Vanaf deze kant is het heel gemakkelijk om op de brug te komen.

Op de brug. De brug lijkt nog in redelijke staat te zijn.


Het bedieningspaneel in het brugwachtershuisje zit echter onder de vogelpoep.


De hydraulische pompen voor het hefgedeelte van de brug zijn ook in het brugwachtershuisje ondergebracht. Het hefgedeelte van de brug staat altijd omhoog.
Next Page

Creative Commons License