Maastricht - Lanaken
|
Onderdeel van de lijn Maastricht -
Hasselt, geopend in 1854
Gesloten voor reizigersverkeer in 1954
Lijn buiten dienst gesteld in 1992
Er zijn al langere tijd plannen om het deel Maastricht - Lanaken
weer in gebruik te nemen, vooral papierbedrijf Sappi die meerdere
fabrieken langs het spoor heeft staan, is hier sterk voorstander
van. Het lijkt erop dat vooral de Belgische trage bureaucratie in
de weg zit.
zaterdag 26 oktober
Op uitnodiging van Tijmen met de fiets in de trein naar het verre
zuiden afgereisd.
|
Veel te zien op één
kaartje. Rechts het rangeerterrein en de NS werkplaats bij station
Maastricht. Daarna gaat het spoor over een brug over de Maas, langs
de papierfabriek, onder de weg door, over een interessante brug over
wat een sluiskolk lijkt waarna het spoor afbuigt naar het noorden.
Hier is de aansluiting op een overgroeid rangeerterrein wat nog helemaal
doorloopt tot bijna onderaan het kaartje. Dit is op het kaartje weergegeven
als twee witte vlekken. |
De eerste brug, over de Maas, is meteen
een flink grote. |
Gezien we vanaf deze kant niet makkelijk op de brug konden komen
moesten we omfietsen. De autobrug gaat na het oversteken van de Maas
ook als viaduct over de spoorlijn heen. |
Vanaf de andere kant, bij de Maastrichtse
vestiging van Sappi. Voor wie het niet meteen ziet, de spoorlijn ligt
beneden in het gras. |
Bij Sappi zijn nog vele restanten van spoorweg aansluitingen te
ontdekken. Tussen het viaduct en de brug is het spoor overgroeid met
onkruid maar verder wel begaanbaar. Vanaf deze kant is het heel gemakkelijk
om op de brug te komen. |
Op de brug. De brug lijkt nog in redelijke
staat te zijn. |
Het bedieningspaneel in het brugwachtershuisje
zit echter onder de vogelpoep.
|
De hydraulische pompen voor het hefgedeelte
van de brug zijn ook in het brugwachtershuisje ondergebracht. Het
hefgedeelte van de brug staat altijd omhoog. |
|