p:
0-1-2-3-4-5-6-7
Home
Personal
Railtracking
Enschede-Gronau
Enschede Noord -
Boekelo -
Hengelo
Enschede Zuid -
Leeuwarden -
Hellendoorn -
Goor - Neede -
Zoutkamp -
Maastricht -
Winterswijk -
Winterswijk -
Bocholt - Borken
Quakenbrück -
BW Rheine
Rheine -
Burgsteinfurt -
Hochneukirch -
Jülich -
Ruwertalbahn
Hunsrückbahn
Leeuwarder
Franeker - Arum
Einde Dokkumer
BW Oebisfelde
Oebisfelde -
Salzwedel -
Badel -
Abandoned
Grootse Plannen
Other

Van station Enschede Noord naar Boekelo
en van Boekelo naar Hengelo

(Het volgende stukje geschiedenis doe ik uit mijn hoofd, vandaar dat er geen jaartallen bij staan. Ik zal het weleens beter beschrijven na een bezoekje aan de bieb.)

Onder leiding van de textielbaronnen werd een spoorlijn aangelegd van Enschede naar Boekelo waar het aansloot op de spoorbaan van Hengelo-Boekelo-Haaksbergen-Winterswijk en verder. In die tijd was er een zware concurrentiestrijd gaande tussen de SS (StaatsSpoorwegen) en de HSM (Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij). De SS was in bezit van de lijn Hengelo-Enschede en van station Enschede SS -wat ongeveer overeenkomt met het huidige station Enschede-. De HSM zou de nieuwe lijn naar Boekelo gaan exploiteren, maar mocht van de SS geen gebruik maken van het bestaande station. Dus moest er een andere gebouwd worden. Het spoor werd hiervoor onder het spoor van de SS doorgeleidt door een bestaand tunneltje en ten noorden van het SS station werd een nieuw station gebouwd, station Enschede Noord. Dit kwam mooi uit toen later besloten werd het spoor door te trekken richting Oldenzaal. Later werd ook nog een verbindingsboog aangelegd naar station Enschede Zuid.


Enschede Noord (rechts) en Enschede hoofdstation (links) op 19 juni 1981 (bron: ITC)


Huidige situatie (2 juni 1997) (bron: ITC)

De laatste gebruiker van het hele spoor Enschede-Boekelo was de MBS (Museum Buurt Spoor), tot het rond 1977 opgebroken is bij de aanleg van rijksweg 35. De havenaansluitingen zijn nog een tijdje langer in gebruik gebleven. In 1983 is de spoorlijn zelfs nog verlengd tot voorbij de Auke Vleerstraat naar het transportcentrum dat daar ten westen van de brug ligt. De kosten, circa 1 miljoen, waren voor de rekening van de gemeente. Het eindpunt lag ergens ter hoogte van waar nu Miracle Planet ligt (maar dan aan de andere kant van het kanaal, natuurlijk). Het lijntje is nauwelijks gebruikt en zes jaar later, in 1989, werd de lijn Enschede-Havens gesloten en begin jaren negentig opgebroken.

Voor een loods aan het einde van de Binnenhavenweg ligt nog een een tiental meters spoor, verder is er van het havenspoor bijzonder weinig terug te vinden.

Van het spoor tussen Boekelo en Hengelo weet ik niet zoveel. Het is al in 1942 opgebroken op last van de bezetter die de rails nodig had aan het oostfront. Het laatste stuk is nog in gebruik door de AKZO (de beruchte chloortreinen), al is de aansluiting op de rest van het spoorwegennet in Hengelo wel veranderd. Ook in Hengelo had de GOLS namelijk een eigen station, maar hier is weinig meer van terug te vinden dan de naam Golsstraat.

Next Page

Creative Commons License