Met behulp van de kaart probeer ik de spoorweg zo goed mogelijk
te volgen en bij elke spoorwegovergang wat foto's te maken. Door het
wat golvende landschap is de spoorlijn afwisselend een vrij hoge spoordam,
ondiepe ingraving of een onopvallende strook bosjes.
Meester Meinenweg. Het spoor is nog
wel te herkennen in het asfalt.
Doordat er een enorm vervoer van goederen was van Duitsland naar
Nederland zijn er enkele passeerstations gebouwd. Een passeerstation
was ook aanwezig ten zuiden van de meester Meinenweg. Dit passeerstation
bestond uit 2 seinhuizen, een commiezenwacht en een dubbele woning.
Deze woning staat er nu nog steeds en wordt de spoorwegen verhuurd.
De naam van dit passeerstation was "Blockstation Holland"en
is in 1908 gebouwd door de KED.Essen die de exploitatie had van de
spoorlijnen vanuit Winterswijk naar Duitsland. In 1926 is dit blokstation
buiten gebruik gesteld toen de exploitatie van de lijnen van Winterswijk
tot de grens over ging naar de Nederlandse Spoorwegen. Het inhaalspoor
en de seinhuizen zijn in 1929 gesloopt. Er moet ook een passeerstation
tussen Burlo en Borken geweest zijn. (met dank aan Peter Barink)
Kienveenweg. Hobbel.
Tot de Haverkampstegge is het spoor verwijderd, vanaf deze weg steken
er plotseling roestige railstaven boven het gras uit. Het verschil?
Tot hier is de spoorlijn van Natuurmonumenten, de rest tot de grens
is van Geldersch Landschap. Natuurmonumenten heeft enkele jaren geleden
besloten de spoorlijn op te breken om grondvervuiling door koolteer
uit bielzen te voorkomen. Geldersch Landschap schat dat gevaar kennelijk
niet zo groot in of boeit het niet. Bij de volgende spoorwegovergang
blijkt alleen het stuk waar de spoorlijn de weg kruist weggehaalt
te zijn. Steeds staan er bordjes bij dat dit natuurgebied de "Borkense
Baan" is.
Plotseling spoort het weer
Vlak voor de grens staan wat kale stroken in het bos naast de spoorlijn
op de kaart aangegeven. Deze wekken mijn interesse, maar het blijkt
niks anders te zijn dan kale stroken. Verder is hier nog een duiker
te bezichtigen. Een getal op de bevestigingsschroeven zegt 1966, als
jaartal zou dat nog wel kunnen. Je kunt hier een heel stuk over de
spoorlijn lopen (glibberen), echter het laatste stuk tot aan de grens
is weer overgroeid dus moest ik weer een stukje omfietsen.