|
Sorry, Dutch only for the time being.
Maybe I will translate it to English someday.
Zondag 15 oktober 2000
Ik las op internet over 'urban adventure'
(het bezoeken van verlaten gebouwen enzo, zie bijvoorbeeld http://www.euronet.nl/users/kazil/).
Dit vond ik wel interessant en omdat ik deze dag eigenlijk aan een verslag
moest schrijven besloot ik maar eens iets in die richting te gaan doen.
(Dat heet studie ontwijkend gedrag.)
Ik wist van het niet meer gebruikte en overwoekerde
stuk spoor naar Gronau en dat leek mij wel een aardige wandeling. Vooral
ook omdat het binnenkort weer in gebruik genomen gaat worden en dit weleens
een laatste kans zou zijn. Ik ben er al eens eerder langs gefietst, dus
ik wist ongeveer wat me te wachten stond.
Het weer was niet erg goed, bewolkt, nevelig
en niet erg warm. Ik heb mijn fiets geparkeerd bij de polaroid fabriek
en ik wilde vanaf daar over het spoor gaan lopen. Bij het baanwachtershuisje
(Bart Peters moest me er later op wijzen, het was mij niet opgevallen
dat het een baanwachershuisje was) waren echter mensen druk met een auto
aan het sleutelen, het leek er op dat ze een stukje spoorbaan tot privéterrein
gebombardeerd hadden. Ik heb dus een klein eindje de Oosterstraat gevolgd
en ben even later over het hek naar het spoor geklommen.
Spoor even voorbij de Polaroid fabriek
Het spoor ligt er overwoekerd bij, afwisselend van overgroeid met braamstruiken,
gras en kleine (berken)-boompjes tot nog behoorlijk vrij liggend. Lopen
ging niet zo prettig, vanwege de spekgladde bielzen en de al genoemde
braamstruiken, maar erg veel moeite kostte het over het algemeen niet.
Foto richting station Enschede. De huizen
links staan dicht op het spoor, geen wonder dat ze protesteren tegen het
heropenen van het spoor. Verder is links nog een stuk van mijn vinger
te zien :-(.
Na een kruising met een fietspad gaat het spoor in een diepe ingraving
lopen, die aan beide kanten volledig begroeid is met bomen en struiken.
De eerste brug vormt de betonnen brug in de Laares Singel. Wat me opviel
was dat deze lang genoeg was voor dubbel spoor, net zoals de rest van
de bruggen zoals later zou blijken.
Brug Laares Singel
Brug Laares Singel
|